Glosar

ADHD,
ADHD este o prescurtare şi înseamnă Deficit de Atenţie cu Tulburare Hiperkinetică (Attention-Deficit Hyperactivity Disorder).
Această tulburare apare în copilărie, dar poate persista şi la vârsta adultă. Simptomele principale în cazul copiilor cu ADHD sunt neatenţia, hiperactivitatea şi comportamentul impulsiv.
Tulburările de învăţare pot să apară împreună cu ADHD.

Discalculie
Discalculia reprezintă tulburarea procesului de învăţare şi utilizare a noţiunilor matematice, operaţiilor şi tehnicilor de calcul. În cazul discalculiei, deprinderea de calcul rămâne mult în urma aşteptărilor, luând în considerare perioada de şcolarizare şi nivelul de inteligenţă al copilului.

Disfuncţie neurologică
Teoriile neuropsihologice susţin că tulburările de învăţare sunt cauzate de o disfuncţie neurologică, de o leziune cerebrală minimă care, deşi nu produce retardare mintală, deficienţe perceptive (de auz sau de vedere) sau motrice, poate cauza o încetinire a maturizării sau o funcţionare atipică a unor zone corticale.
Leziunile corticale pot fi cauzate de diferite leziuni sau traume perinatale: hipertensiune în timpul sarcinii, boli, tulburări hormonale, infecţii virale, intoxicaţii, consum excesiv de alcool, naştere prematură, complicaţii în timpul naşterii (privarea creierului de oxigen determinată de o naştere precipitată sau prelungită), traume ale sistemului nervos central survenite în copilărie, accidente, boli severe asociate cu febră ridicată sau alte boli care afectează creierul (encefalită sau unele forme de epilepsie).

Disgrafie
Disgrafia este tulburarea scrierii care se manifestă prin tulburarea caracteristicilor grafomotorii (litere ilizibile, viteza scrierii, aşezarea în spaţiu, utilizarea literelor mari) şi/sau prin tulburarea caracteristicilor fonologice ale limbii (gramatică, alcătuirea de propoziţii, scriere corectă).

Dislexie
Dislexia este definită ca dificultatea de a citi, manifestată prin citirea lentă, cu greşeli sau dificultăţi în înţelegerea textului citit. Se consideră dislexic acel copil la care ritmul citirii este sub medie sau face mai multe greşeli decât media sau are probleme de înţelegerea textului.

Tulburare de  învăţare
Denumirea de tulburare de învăţare se referă la întârzierea în dezvoltarea sau dezvoltarea nepotrivită a citirii, scrierii şi/sau a deprinderii de calcul. Este vorba despre o modalitate specială de prelucrare a informaţiei, care se datorează dezvoltării şi funcţionării diferite de normal a sistemului nervos central.
Putem vorbi de tulburări de învăţare atunci când un copil are rezultate mai slabe decât ar permite capacităţile sale intelectuale şi rezultatele nu sunt în echilibru cu timpul alocat pentru învăţare. Tulburarea de învăţare este un sindrom independent de nivelul de inteligenţă, putând apărea la orice nivel al acesteia, chiar şi la unul superior.